WIE IS KRISTOF DE WAEGENAERE ?
Sales enthousiasteling met 20 jaar ervaring op het terrein van de technische verkoop, zowel in binnen- als in buitenland.
Bijna automatisch groeide het idee om ook buiten mijn dagtaak in de actieve verkoop verder te borduren op een thema dat wellicht iedere bedrijfsleider bezighoudt: het vormen, hervormen, organiseren, trainen en coachen van rendabele sales teams.
Ik werkte als verkoper, maakte vlot de overstap naar sales manager en algemeen manager, gaf links en rechts eens een training en stelde vast dat mijn activiteit als trainer van verkopers uitgroeide van een leuk idee tot 'een belangrijke bijzaak'.
Wat drijft duurzaam commercieel succes ?
In mijn benadering gaat de aandacht eerst en vooral naar het stroomlijnen van de aanpak en het verhogen van de betrokkenheid en efficiëntie en dan pas naar uitbreiding van het te team.
Als raadgever en manager tracht ik altijd duidelijke, praktische methodes en tactieken aan te brengen. Ik heb het niet zo voor vergezochte theorieën maar wel voor het gedisciplineerd leveren van resultaten. Tempo, duidelijke communicatie, kennis van zaken valoriseren, strategisch inzicht benutten en het behoud van een authentieke stijl zijn enkele van mijn stokpaardjes.
Ervaring en diploma hebben hun belang maar uitblinken in sales is vooral te danken aan de wil om te oefenen. Uiteraard is een bepaald talent noodzakelijk. De mindset, de grondhouding van een persoon, de wil om te groeien, daar gaat het vooral om. Vanuit deze benadering adviseer ik telkens weer als het gaat over de keuze van kandidaat verkopers.
Als trainer breng ik junior sales de basic sales vaardigheden bij en dat op een bevattelijke manier en aan de hand van veel praktische oefeningen .
Alle dingen zijn moeilijk vooraleer ze gemakkelijk worden.
Ook supertalenten trainen hard skills vooraleer ze meesterlijke resultaten neerzetten.
Dit zijn maar enkele van mijn favoriete quotes. De ervaring leert dat ook de geoefende verkopers begeesterd kunnen worden door mijn trainingen. We zien dagelijks in de sportwereld dat ook de aller besten regelmatig hun basisvaardigheden drillen. Waarom zouden topverkopers anders zijn ?
Mensen geven wel eens de feedback dat mijn impact op een organisatie verder gaat dan alleen het installeren van nieuwe processen en werkwijzen. Dat kan kloppen want overal waar ik mij engageer probeer ik te motiveren en te inspireren. Positiviteit werkt gelukkig aanstekelijk. Wellicht komt dat door mijn passie en onverwoestbaar positief denken.